13 veel voorkomende klachten na verlies

13 veel voorkomende klachten na verlies

Na een ingrijpend verlies loop je doorgaans aan tegen diepe, maar vaak ook heftige emoties en gevoelens. Niet gemakkelijk om die allemaal te doorstaan, laat staan om ze vervolgens met een ander te delen. Toch is het delen van emoties en gevoelens met anderen juist na een verlies o, zo belangrijk. De meeste mensen vinden dit normaal gesproken al lastig. Maar na verlies is dit meestal nog moeilijker omdat je geraakt kunt worden door vervelende reacties van anderen wanneer je wel een keer je hart lucht.

Je binnenwereld met een ander delen is moeilijk want je stelt je kwetsbaar op en dat is eng. Een ander zou je om die rare gevoelens en gedachtes die nu door je heen gaan (en die je zelf soms niet eens begrijpt) maar gek kunnen vinden. De ander kan je er om veroordelen of afwijzen en dat doet pijn. En daarbij is het ook nogal intiem om je diepe zielenroerselen zomaar bloot te geven.

In je leven ontwikkel je een bepaalde manier hoe je die binnenwereld wel of niet aan een ander laat zien. Na je verlies verandert er veel, maar de wijze waarop je je uit blijft meestal hetzelfde.

Jos kon bijvoorbeeld voor het verlies van zijn vrouw al moeilijk zijn gevoelens onder woorden brengen. Hij vond het namelijk best eng om zich op die manier te laten zien. Vanuit zijn opvoeding heeft hij ook niet geleerd om zich vrij te uiten. De vuile was moet je niet buiten hangen, daar schiet niemand iets mee op is zijn devies en het helpt je toch niet veel verder. Hij voelt zich nu vaak alleen met zijn verdriet en zorgen. Daarom is hij liever altijd maar bezig in plaats van dat hij praat over zijn gevoelens. Ook nu hij zijn vrouw moet missen denkt hij nog steeds dat praten het verlies alleen maar moeilijker maakt om te dragen.

Of neem Carina, die altijd al een beetje onzeker over zichzelf was en zich daarom liever verstopte achter een vrolijk masker. Ze staat nu bekend als die positieve vrolijke vrouw die nooit klaagt. Carina denkt nog steeds dat ze mensen afstoot als ze echt zou laten zien hoe beroerd ze zich werkelijk voelt. Ook nu ze na het plotselinge overlijden van haar moeder vol zit met zorgen en verdriet. Ze denkt dat niemand echt wil horen dat ze het soms niet meer trekt wanneer ze bij haar moeder is die niet goed meer voor zichzelf zorgt en vol zit met verdriet waar ze het samen niet goed over kunnen hebben.

Ze is bang om veroordeeld of afgewezen te worden voor haar gevoelens en problemen waar ze nu tegenaan loopt. Dus zet ze haar vertrouwde masker op, en zegt dat “alles” goed met haar gaat. Maar ondertussen voelt ze zich onbegrepen en alleen staan.

Wanneer je je emoties en gevoelens niet deelt, bouw je geleidelijk aan een innerlijke spanning en onrust op. De druk, de spanning die op die manier ontstaat zoekt toch een uitweg. Wanneer je een binnenvetter bent komt die spanning en onrust na een verlies vroeg of laat enigszins vervormd naar buiten in typische klachten die vaak voorkomen tijdens een rouwproces.

Wanneer je net zoals Jos en Carina je emoties binnen houdt realiseer je je waarschijnlijk niet dat het opkroppen van gevoelens en emoties op den duur verstrekkende gevolgen kan hebben.

Want naast alle emoties en gevoelens van rouw loop je een grote kans om last te krijgen van bijvoorbeeld:

slaapproblemen
concentratieproblemen
verminderd libido
geen zin meer hebben in dingen waarin je voorheen wel plezier in had
hartklachten
depressiviteit
slechte of juist teveel eetlust
verbitterdheid
pijnklachten
verslavingen
hoge bloeddruk
angst-en paniekaanvallen.
Allesbehalve een gezonde situatie dus. Realiseer je daarom het volgende:

Iedereen heeft een eigen manier ontwikkeld om zich te uiten naar anderen. Dit heeft meestal te maken met je karakter en ervaringen in het verleden. De manier die jij hebt ontwikkeld is niet goed of fout maar kan je wel belemmeren in het delen van je emoties en gevoelens.

Door jezelf bewust te worden welke manier jij hebt ontwikkeld om je te uiten naar anderen kun je onderzoeken wat je anders kunt aanpakken. Het geeft jezelf nieuwe mogelijkheden om te bekijken hoe je op een prettige manier kunt delen wat er in je leeft.

Online therapie via Skype
Wil je liever vanuit huis en in je eigen tijd een afspraak maken, lees dan meer over online therapie.

Neem contact met mij op
Bel mij of vul het contactformulier in als je vragen hebt. Het maakt niet uit wat je vraag, klacht of probleem is, ik help je graag.