Met ingang van 1 januari 2017 heeft de overheid besloten dat je als cliënt van een zorgverlener makkelijk en toegankelijk je klacht moet kunnen delen. Het doel van deze wet is dat je als cliënt feedback moet kunnen geven over de zorg die je ontvangen hebt, zodat de zorgverlener kan leren van je bevindingen en deze kan verbeteren. Deze wet maakt het voor jou overzichtelijk wat de stappen zijn die je dient te bewandelen om je klacht kenbaar te maken.
De WKKGZ geldt voor alle zorgaanbieders. Zowel voor zorginstellingen als zelfstandige beroepsbeoefenaren, zoals praktijkhouders.
Binnen deze wet is sprake van een drietal te onderscheiden stappen: de klacht, klachtfunctionaris en geschillencommissie.
- Een klacht maak je in eerste instantie bespreekbaar bij je behandelaar.
- Leidt dat niet tot een oplossing dan neem je contact op met mijn beroepsvereniging en zij zorgen dat een klachtfunctionaris in actie komt. Deze kun je toegewezen krijgen door dit klachtenformulier door te sturen naar mijn beroepsvereniging VIV nederland. info@vivnederland.nl, de klachtenfunctionaris komt bij de Camcoop vandaan.
- Indien de Klachtfunctionaris er niet in slaagt te bemiddelen, kan de klacht tot een geschil worden. Dat geschil wordt aan de Geschillencommissie voorgelegd. Hier vind je de procedure en verdere informatie zoals kosten https://www.camcoop.nl/geschillencommissie/
Als de geschillencommissie een uitspraak doet dan wordt deze uitspraak geanonimiseerd gepubliceerd, zodat de opgedane ervaring gedeeld wordt en elke zorgverlener er kennis van kan nemen.
Ik wens je hiermee voldoende op de hoogte te hebben gebracht. Mocht je vragen hebben over de procedure of de verschillende instanties die hiermee van doen hebben, neem dan conctact met mij op. Mocht je feedback voor me hebben, weet dat ik dat graag van je verneem.